Een woordje uitleg bij autotermen!

Een beetje autofanaat kent de termen overstuur, onderstuur, paardenkracht en torque (in mooi Nederlands “koppel”) wel. Voor wie er niet zo vertrouwd mee is, of wie nog eens graag de definitie leest, probeer ik het een beetje uit te leggen hier.

Onderstuur is wanneer de grip van de voorbanden loslaat, en de auto dus niet meer echt de kant opdraait die je had aangegeven of alleszins toch niet zo hard. Het gevolg is dat je voorkant niet zal belanden waar jij ‘m had bedoeld. Als er een muur staat, knal je er dus met de voorkant op. Overstuur is dan weer wanneer er geen grip meer is op de achterbanden, waardoor de auto kan beginnen spinnen. De achterkant wil de voorkant inhalen als het ware. De voorkant blijft stabiel. Als er dus een muur staat, zal je die raken met de achterkant.
Om onderstuur te corrigeren, kan je best gas terugnemen (niet bruusk remmen) zodat de auto de grip terug kan vinden. Om overstuur te corrigeren moet je tegensturen (hoe onnatuurlijk dit misschien ook mag over komen) en voorzichtig gedoseerd gas bijgeven.

Paardenkracht of pk is een eenheid van arbeidsvermogen. Bij auto’s komt het erop neer dat hoe meer pk je wagen heeft, hoe sneller hij van 0 tot 100 kilometer per uur zal kunnen optrekken. (En in de regel ook hoe sneller hij zal kunnen rijden in het algemeen.) Torque of koppel drukt de kracht uit waarmee je rijdt. Om het met een voorbeeld te zeggen (anders gaan we hier een lesje fysica moeten neerpennen): de koppel die een tractor heeft ligt veel hoger dan de koppel die een blitse sportauto heeft, hoewel ze beide hetzelfde aantal pk zouden kunnen hebben (of de sportauto zelfs meer pk).

Met het gezegde op het bord, weet je eigenlijk alles wat je moet weten!

Tot slot nog een filmpje dat wat tips geeft in verband met over- en onderstuur gaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.