Elektrische auto’s en China
China is de grootste automobielproducent ter wereld geworden. De Chinese industrie domineert de productie van elektrische voertuigen en verbergt vandaag niet langer haar ambities om ze op grote schaal te exporteren. Eerst naar Azië, Afrika en Latijns-Amerika en daarna naar Europa en de Verenigde Staten. De Chinese autosector kromp 2% in 2020 met 25,1 miljoen verkochte voertuigen, maar de verkoop trekt aan dankzij de groeiende populariteit van elektrische voertuigen, die goed waren voor 9% van de totale verkoop van nieuwe auto’s in de maand maart van dit jaar. De regering wil dat dit cijfer in 2025 op 25% komt.
Met de bloeiende 5G en de hoeveelheid data die in handen is van lokale techreuzen, is de omgeving ideaal voor de ontwikkeling van ‘elektrische en slimme’ auto’s en de implementatie van autonoom rijden. “Dit soort concurrentie is een goede zaak en zal de innovatie enorm versnellen”, zei William Li, CEO van fabrikant NIO, tijdens de Shanghai Motor Show. Na het indammen van de coronavirus-pandemie op zijn grondgebied, wil de Chinese uitvoerende macht fabrikanten van schone voertuigen helpen hun verkoopdoelstellingen te halen.
Het is een belangrijke markt voor veel automerken, nationaal en internationaal. China rekent al meer dan een decennium op elektrificatie van zijn auto-industrie. Het is zelfs de grootste producent van elektrische batterijen die veel fabrieken over de hele wereld van stroom voorziet.
Nio
Nio is zeer actief in China en heeft recent de ET7 gelanceerd, die een bereik van 1.000 km claimt. Maar is het voldoende om zijn concurrenten van zich af te slaan? Nio is al jaren actief in China en staat vooraan in de mediawereld. Met name de afgelopen tijd: ter gelegenheid van Nio Day onthulde het Chinese bedrijf de ET7, zijn nieuwe sedan met 1.000 km autonomie.
Bij Nio is de “batterijwissel” een serieuze oplossing. Sinds mei 2018 heeft het Chinese merk al vele stations in 58 steden van het land geïmplementeerd. Met dit vol automatische batterijverwissel systeem kunnen de elektrische SUV’s van het merk binnen drie minuten een nieuwe opgeladen batterij in hun auto krijgen.
Toch worden er over Nio ook wel wat wisselende berichten gepost. Koen van MijnBlog.biz liet ons weten dat er op Wall Street toch ook heel wat twijfel is over hoever het bedrijf daadwerkelijk staat met hun EV’s.
Xpeng
Met LiDAR-technologie en krachtige software zal deze nieuwe high-end elektrische auto het opnemen tegen de Tesla Model 3 in China. Xpeng is één van de nieuwe Chinese merken die gespecialiseerd zijn in elektrisch rijden. Na de G3 SUV en de grote P7 sedan kondigt de fabrikant een nog veelbelovender model aan. Iets langer dan een Tesla Model 3 (4,8 versus 4,7 m), zal de P5 het compacte sedansegment aanpakken. Qua stijl is deze auto klassiek. De lijnen zijn strak. De P5 verwent zijn achterpassagiers met opklapbare voorstoelen om de benen langer te maken, geïntegreerde minikoelkast en een bioscoopmodus met projector!
Li Auto
Li Auto richt zich op het SUV-segment in een prijsklasse van 150.000 RMB (ongeveer 21.000 USD) tot 500.000 RMB (70.000 USD). Met hun groeiende consumptiekracht hebben Chinese gezinnen de neiging om SUV’s te kiezen voor woon-werkverkeer en familieweekenden. Li Auto’s eerste model met de toepasselijke naam Li ONE, is een grote, hoogwaardige elektrische SUV met zes zitplaatsen, uitgerust met een uitbreidingssysteem voor het bereik en geavanceerde oplossingen voor intelligente voertuigen. Li Auto begon in november 2019 met de serieproductie van Li ONE en had op 30 juni 2020 meer dan 10.400 Li ONE auto’s geleverd.